2015. Január 4. Csűrös András
Felolvasás
2Móz 33,12-23
12
Majd ezt mondta Mózes az Úrnak: Nézd, te azt mondod nekem, hogy
vezessem ezt a népet. De nem adtad tudtomra, kit küldesz velem. Pedig
azt mondtad: Név szerint ismerlek téged, és elnyerted jóindulatomat.
13
Ha valóban elnyertem jóindulatodat, ismertesd meg velem a te utadat,
hogy megismerjelek téged, és hogy elnyerjem jóindulatodat. Nézd, ez a
nép mégiscsak a te néped!
14 Az Úr így felelt: Megnyugtat téged, ha az orcám megy veletek?
15 Mózes erre mondta neki: Ha nem jön velünk a te orcád, akkor ne is vigyél tovább bennünket!
16 Mi másból tudnánk meg, hogy én és a te néped elnyertük
jóindulatodat, ha nem abból, hogy velünk jössz? Ez különböztet meg
engem és a te népedet minden más néptől a föld színén.
17 Az Úr így szólt Mózeshez: Megteszem ezt is, amiről beszéltél, mert elnyerted jóindulatomat, és név szerint ismerlek téged.
18 Mózes pedig ezt mondta: Mutasd meg nekem dicsőségedet!
19 Az Úr így felelt: Elvonultatom előtted egész fenségemet,
és kimondom előtted az Úr nevét. Kegyelmezek, akinek kegyelmezek, és
irgalmazok, akinek irgalmazok.
20 Arcomat azonban nem láthatod - mondta -, mert nem láthat engem ember úgy, hogy életben maradjon.
21 Majd ezt mondta az Úr: Van egy hely nálam: állj ide a kősziklára!
22 És amikor elvonul dicsőségem, a kőszikla hasadékába állítalak, és betakarlak a kezemmel, amíg el nem vonulok.
23 Azután elveszem a kezemet, és megláthatsz hátulról. Az arcomat azonban senki sem láthatja.
2Móz 34,29
29 Azután lejött Mózes a Sínai-hegyről; a bizonyság két táblája Mózes kezében volt, amikor lejött a hegyről. Azt azonban nem tudta Mózes, hogy arcbőre sugárzóvá vált, amikor Istennel beszélt.
Alapige
Lk 2,25-35
25
És íme, élt egy ember Jeruzsálemben, akinek Simeon volt a neve. Igaz és
kegyes ember volt, várta Izráel vigasztalását, és a Szentlélek volt
rajta.
26 Azt a kijelentést kapta a Szentlélektől, hogy nem hal meg addig, amíg meg nem látja az Úr Krisztusát.
27 A Lélek indítására elment a
templomba, és amikor a gyermek Jézust bevitték szülei, hogy eleget
tegyenek a törvény előírásainak,
28 akkor karjába vette, áldotta az Istent, és ezt mondta:
29 Most bocsátod el, Uram, szolgádat beszéded szerint békességgel,
30 mert meglátta szemem üdvösségedet,
31 amelyet elkészítettél minden nép szeme láttára,
32 hogy megjelenjék világosságul a pogányoknak és dicsőségül népednek, Izráelnek.
33 A gyermek apja és anyja csodálkoztak azon, amit róla mondott,
34 Simeon pedig megáldotta őket, és
ezt mondta anyjának, Máriának: Íme, ő sokak elesésére és
felemelésére rendeltetett Izráelben, és jelül, amelynek ellene mondanak
35 - a te lelkedet is éles kard járja majd át -, hogy nyilvánvalóvá legyen sok szív gondolata.
Igehirdetés
Bevezetés
Kedves Testvéreim! A mai igehirdetésben,
és istentiszteleti liturgiánk által Isten arcáról, Krisztus arcáról, majd a
Krisztusarcúságról szeretnék szólni. Ebben segítségemre lesz a két felolvasott
Ige, a mózesi és a lukácsi.
Elhunyt szeretteink esetében sokszor az
arc elhalványul. Bár segítenek nekünk a fényképek, hogy megmaradjon még hosszú
ideig. De az arc helyébe az érzelem, érzés marad. Milyen volt szőkesége nem tudjuk már, de az érzés, hogy milyen
ember volt, tovább megmarad. Mert nem az anatómiai arc, hanem a lelki arc
számít. Sokszor egyik tükrözi a másikat. Erről az arcról fogok szólni
közöttetek.
1.
Isten arca
Mózes ritkán kér önmagának valamit is
az Úrtól, általában a népéért jár közben. Most viszont azt kéri: hadd lássa az
Urat! Szeretné úgymond a „biológiai arcát” megnézni. A történetben viszont nem
láthatja meg. Elvonul előtte Isten, de be kell fednie arcát, mert ha meglátja,
meg kell halnia. Isten nagysága elhordozhatatlan testünk számára. Történetünk
Isten nagyságáról beszél, s egy kicsit ijesztően nagy is az Úr. Körülötte
mennydörgés, mikor elvonul királyi pompával. Ez az Úr fog szeretetéből úgy
dönteni, hogy emberré lesz. És mennydörgés helyett szamárháton vonul, villámok
helyett kisgyerekek kísérik és örülnek neki.
Mózes viszont ezt az Urat, akit mi,
Újszövetség népe látunk, még nem látja. Ahogy mi sem láthatjuk meg Isten arcát,
csak az Újszövetség lapjain keresztül. Mert Krisztus arcát szemléljük, Őt
dicsőítve és magasztalva állunk előtte, most itt, szent házában. S ekképpen
állunk majd szent országában is, hol az Ő arcának dicsősége Napként ragyog
majd.
Isten arcát, képmását viszont, ahogy a
teremtésnél olvashatjuk, felfedezhetjük az emberben. Ezt nevezzük imago Deinek. Az ember, mikor Isten
képmására és hasonlatosságára teremtett, ebből valamit megőrzött, valamitől
sajnos elbukott.
A világi tudomány szerint a homo
sapiens eszközkészítő eszközt készít. Ezért vagyunk emberek. De mi tudjuk,
ennél több az ember. Mégpedig az istenképűség miatt több. Az istenképűséget
vehetjük észre az emberen, mikor a következőkre figyelünk: értelem, szeretni
tudás, lelkiismeret, akarat, halhatatlanság. Uralma van a természet felett.
Elvont gondolkodással bír. Foszlányait ezeknek mintha felfedeznénk az állati
világban, majmok, kutyák esetén, de együttes állása, ennyire erőteljes
jellemzője ezek csak az embernek. Mintha tudna az állat szeretni, lenne
akarata, de tud létezni ezek nélkül, az ember pedig képtelen rá.
A XIX-XX. század a freudi pszichológia,
Nietzsche filozófiája és az evolúció, illetve A fajok eredetéből eredő két totalitárius diktatúra mind-mind
besorolta az embert az állati világba. Ezért az ember leállatiasodott. Közben –
minő abszurdum – megvetette a természet egy csodás szabályát, miszerint a
közösség előrébbvaló az egyénnél. Ez az ördögi színeváltozás, imago diaboli, mikor egyéni érdekünket
minden fölé helyezzük. Jézus megkísértésének története pont erről szól: a
Gonosz megpróbálja rávenni Jézust, hogy önmagát előrébb sorolja a közösségnél.
Nem sikerül. Mert Jézusnak krisztusi arca volt. Krisztus-arca volt, ami a
Sátánnak ijesztő, de az öreg Simeonnak örvendetes.
2.
Meglátni az arcot
Nagyon szeretem Simeon történetét, mert
különleges
az egész karácsonyi történet-özönben. Mert meglátja „az” arcot. A napkeleti bölcsek és a pásztorok még egy királyt
köszöntenek, de Simeon többet lát meg a gyermekre nézve. Meglát valamit ebben a
kisdedben: szemeim meglátták az üdvösséget. Ahogy Jób könyvében olvassuk: „Eddig még csak hírből hallottam rólad, de
most saját szememmel láttalak.” (Jób 42, 5.) Nem földi hatalmat lát
a gyerekben, nem elkezd hozzá gügyögni, hogy, jaj de cuki, hanem meglátja benne
az örök életet. Azt, amit e kisgyermek el fog hozni a világba.
Simeon szeme, keze és szíve is boldog
volt. „és csodálatos a mi szemünkben…”
(Mt 21, 42.) Simeon nem az Ószövetség Messiását, hanem az Újszövetség
Megváltóját látja meg. Túllép Kánaán teológiai demarkációs vonalán és a
pogányok Messiását köszönti, az üdvösség adóját. Simeon szavai tehát a két könyv metszéspontja.
Megismétlődött
az Ószövetség egyik Igéje, mikor Jákób újra találkozik halottnak hitt fiával,
Józseffel: „Most már meghalhatok, mert
megláttam arcodat, hogy még élsz.” (I. Móz 46, 30.) Az öreg Simeon öröme
ahhoz hasonlítható, mikor egy édesapa viszontlátja halottnak hitt gyermekét.
Örvendezhet is, hiszen ennek a történelem által teljesen lényegtelen
öregembernek sokkal több adatott, mint Mózesnek: „Saját magam látom meg őt, tulajdon szemeim látják meg, nem valaki
más.” (Jób 19, 27.)
Azért
tudta Simeon észrevenni Isten Fiát a kisgyermekben, mert folyton Istennel élte
az életét. Ha így teszünk, sokkal, de sokkal több dolgot tudunk észrevenni.
Meglátni. Például meglátni a másik emberben az embert. Észrevenni, ha valakinek
az egész élete szomorú. Valami fáj, s ettől a fájdalomtól nehezen szabadul. Milyen
elkeserítő, hogy vannak gyerekek, akiknek alapjáraton szomorú az arca.
Észrevenni a fájdalmat a másik szemében. Amit kapunk ettől az idős Simeontól,
hogy észre lehet venni a másik arcában a többletet.
Az
emberek akarva-akaratlanul is egy újszülöttnél azt nézik, kire hasonlít? Ez a
gyerek kire hasonlít? Megy mindig a kvízjáték! Most megtapasztaltuk a családban,
hogy milyen csodálatos: Isten tud úgy alkotni, hogy egyszerre hasonlítson két
emberre is! Simeon nem azt vizslatja, hogy anyjára, vagy Józsefre hasonlít-e
Jézus, hanem észreveszi, hogy igazából az apjára
hasonlít. Észreveszi, hogy ennek a gyermeknek isteni kisugárzása van, hogy
ilyet nem hordott hátán a Föld és nem is fog.
3.
Krisztus arca
Mert Krisztusnak alapból fénylő arca
volt. Ahogy Aquinói Tamás írja, Krisztus elszenvedte, hogy ne ragyogjon az arca
szüntelen. Tehát azt mondja a középkor nagy teológusa, nem az a csoda, hogy a
színeváltozásakor ragyogott az arca, hanem az, hogy máskor nem ragyogott! Ebben
a Karácsony titka is benne van. Megüresítette magát a dicsőségtől, hogy nekünk
örök dicsőséget szerezzen. Megvetette magától a fényt, hogy megvetett legyen,
hogy el ne vesszünk, hanem örök életünk legyen. Páran mégis meglátták rajta a
ragyogást, a fényt a sötétben: ilyen volt az agg Simeon, a vak Bartimeus, a
pogány kapernaumi százados – egyik sem a korabeli zsidóság celebvilágából érkezett.
Krisztus
arca Isten arca volt, amelyet meg lehetett nézni, észre lehetett venni. Ahogy a
Zsidókhoz írt levél fogalmaz: „Ő Isten dicsőségének
kisugárzása és lényének képmása.” (Zsid
1, 3.)
Milyen
arca volt Jézusnak? Nem tudom, pontosan hogyan nézett ki Jézus arca. Milyen
volt az orra, barna, kék, zöld szeme volt-e. Olyan, mint bármelyikünknek, de
mégis különleges volt. Mert tekintete gyógyító volt. Elég volt ránéznie
valakire, s annak az élete nyomban megváltozott. Mikor valaki találkozott vele,
átgondolt pár dolgot. Vajon eddig jól csináltam? Tehát Krisztus arca életeket
átértékelt. Egy tekintet, mely megváltoztat mindent. (Szépen jelenik meg ez a
Ben Hur filmben, mikor Jézus vizet visz a film főszereplőjének. Egy római
katona mellé lép, hogy ezért megbüntesse a Názáretit. Ő felegyenesedik, ránéz a
katonára, aki leengedi a fegyverét, és láthatóan sok mindenen elgondolkodik.) Jézus Krisztus földi működése arra
kényszeríti az embereket, hogy megmutassák igazi arcukat.
Lényegtelen,
milyen volt Jézus anatómiai arca. A lényeg, ami kiáradt belőle. Krisztus
érdekes volt. Krisztus meglepő volt. Krisztus kiszámíthatatlan volt. Krisztus
nevetett, sírt, örült az örülőkkel, sírt
a sírókkal. Krisztusnak volt fájdalom is az arcán. Arcát többször
megütötték, nádpálcával, ostorral. „Arcodba vágnak, gúnyolódva szólnak…” (340.
dicséret) Krisztus fejére töviskoronát tettek. De akkor sem volt vádló arca,
nem volt neki bosszúszomjas arca. Mert benne, ha hiszünk, „meglátja minden halandó az Isten
szabadítását." (Lk 3, 6.)
4.
Krisztus arcúság
Kedves
keresztyén Testvéreim! Ti is kaphattok olyan orcát, amilyen Krisztusnak volt.
Olyan nyugalmas, olyan békés, olyan csendes, olyan letisztult arcot. Most arra
keressük a választ, miképpen lehetünk Krisztus-arcúakká.
Mert Krisztus nélkül olyanok vagyunk,
mint a bohócok: túlrúzsozott, széthazudott arccal fordulunk a világ felé. Magunkra
festve egy vigyort, álörömöt, vagy éppen álkönnyeket. De ha mélyére nézünk,
mindannyian a modern, ijesztő bohócok közé tartozunk. És egyszer lekerül rólunk
az a sok smink, az a sok kámfor. A legtöbbet színpadra kerülő bohóc pedig nem
más, mint egy koponya: Hamlet kezében az udvari szórakoztató ember koponyájával
mereng a létezés értelméről. A Biblia válasza erre, hogy a létezés ennél több;
sokkal, de sokkal több.
A hívő
ember arca hasonlíthat Krisztus arcára, levetkőzve a lepleket, levetve minden nyűgét és nyilait, kiszállva tenger
fájdalma ellen. Na, nem úgy, hogy szakállat kell növesztenünk, hanem
lelkiekben. Ahogyan Mózes fénylő arca előképe volt a fénylő arcú Krisztusnak,
úgy mi utóképei vagyunk őneki. Azaz, ha hiszünk, ha Istennel kapcsolatban vagyunk,
folyton-folyvást Krisztusra kezdünk el hasonlítani. És így, látjátok, egymáshoz
is még közelebb kerülünk. Mert egymásra is hasonlítunk, nem uniformizálódunk,
hanem úgy, ahogyan a szerető családtagok gondolatai rímelnek egymásra. Családközpontú, tudásközpontú,
emberközpontú élet helyett Krisztus-arcú életet kellene hirdetni.
Egy nyugati teológus nemrég azt mondta,
hogy egyik püspökünk „arcot adott a Református Egyháznak”. Nagyon
felháborodtam. Én nem akarok emberarcú Egyházban szolgálni! Szomorú, ha nem
Krisztus-arcú az Egyházunk. És milyen csodálatos, mikor mégis az! Mikor
észrevesszük a Krisztust az Egyházban! Megtanítottak minket a Teológián, hogy
Krisztus-központú igehirdetést kell mondani – mennyivel több lenne, ha
Krisztus-arcú prédikációt tudnánk mondani!
Milyen az imago Christi? A Krisztus-arcú ember szimbiózisban él az Anyaszentegyházzal.
„Miért üldözöl engem?” – kérdezi Jézus a keresztyéneket üldöző Páltól. Ha őket
üldözik, mintha engem üldöznének! A Názáreti indulatos lesz, mikor a templomot,
az Egyház előképét bántják, prostitualizálják. A krisztusarcú keresztyén féltő,
emésztő szeretettel tekint Egyházára.
Más szóhasználattal hívőként Krisztus
ikonjai vagyunk.
A Krisztus arcú ember szemének nézésére
kiesik a fegyver a kézből, mint Jézuséra a Getsemáné-kertben. Nem
fegyvert fogunk, hanem lefegyverezzük a másikat. Nem folyton bántjuk a
gyengébbet, hanem mellé állunk. Amikor
II. János Pált pápává választották, hazájában több ezrével adták vissza az
emberek a pártigazolványukat. A fegyver kiesik a kézből.
A Krisztus-arcú embernek uralma van a
Gonosz felett. Az imago Deinek uralma
van a természet felett. Az imago Christinek
hatalma van a természetfeletti erők felett is!
A Krisztus-arcú ember önfeláldozó. Euszebiusz
írja Egyháztörténetében, hogy a stadionban bátran hitvallást tett keresztyén
nőről azt mondták a nézőtéren imádkozó testvérei, hogy „mintha Krisztus Urunk
arcát láttuk volna őrajta”. A mártírokon, a szenvedő keresztyéneken teljesedik
legnagyobb százalékban a hasonlóság. Amikor a Krisztus-arcú ember szenved,
alázatos marad, mint Megváltónk. A Hieronimus Bosch Krisztusról szóló festményén
jól látszik ez. Az igazi keresztyén nem az, akinek arca elváltozva üvölt,
szitkozódik, kiált az igazáért, hanem a csöndes krisztusi arc. A csöndes,
alázatos arc, akinek tekintete ezért annál gyönyörűbben világítja be a sötét
indulatokkal telt képet.
A Krisztus-arcú ember meglátja
szabadítását. Szabadulása van. Ahogy Megváltónknak, úgy nekünk is folytonos,
élő kapcsolatunk lehet az Atyával. A hívő ember küldetéses, elhivatás-tudatos!
Kiválasztott. Ahogy
a római levél fogalmaz: „Mert akiket
eleve kiválasztott, azokról eleve el is rendelte, hogy hasonlókká legyenek Fia
képéhez.”
Milyen
volt Isten Fiának, a Megváltónak az arca? Kívánom, nézzétek majd meg. Mert azt
mondja a Biblia utolsó lapja, a Jelenések könyvének utolsó 22. fejezetének 4.
verse, hogy a mennyei örök hazában, a hívő emberek „látni fogják az Ő arcát…”
(Jel 22, 4.)
Befejezés
Mikor
az úrvacsorára készülünk, Krisztus elé készülünk. Vele találkozunk, az utolsó
vacsoránál ránk tekint, hogy a mi arcunk, a mi lelkünk is fényesebben
ragyogjon. Ahogyan Mózes kérését Isten teljesítette és végül látta Isten arcát,
hiszen Krisztussal beszélgetett. A Krisztus előtti ember a Krisztussal. Úgy mi
is, a Krisztus utániak találkozhatunk Krisztussal, mikor szent asztalához
járulunk. Hogy egykoron ott fent az örökkévalóságban lássuk az előbb idézett
Igét: „Nem lesz többé átok a városon,
hanem az Isten és a Bárány trónusa lesz benne: szolgái imádják Őt, és látni
fogják az Ő arcát, és az Ő neve lesz a homlokukon. Éjszaka sem lesz többé, és
nem lesz szükség lámpásra, sem napvilágra, mert az Úr Isten fénylik fölöttük,
és uralkodnak örökkön-örökké.” (Jel 22, 3-5.) Ámen.