2008. Március 30. Becker Norbert
Felolvasás
1 Krónikák 22
”Azután ezt mondta Dávid: Itt lesz Istennek, az ÚRnak a háza, és itt lesz
Izráel égőáldozati oltára! Dávid azért megparancsolta, hogy
gyűjtsék össze a jövevényeket Izráel országában, és kőfejtésre
rendelte őket, hogy kőtömböket fejtsenek Isten háza építéséhez. Bőven szerzett Dávid vasat a kapuszárnyakhoz való szegeknek és
sarokvasaknak, meg rezet is mérhetetlenül sokat, továbbá
számtalan cédrusfát, mert a szidóniak és tírusziak bőségesen szállítottak
Dávidnak cédrusfát. Dávid ugyanis ezt gondolta: Az én fiam,
Salamon még tapasztalatlan ifjú, az ÚRnak pedig olyan házat kell építeni, hogy
hírneve és ékessége mindent fölülmúljon az egész földön. Ezért én mindent
megszerzek neki. Meg is szerzett Dávid mindent bőven még halála
előtt. És hívatta a fiát, Salamont, és megparancsolta
neki, hogy építsen házat az ÚRnak, Izráel Istenének. Ezt
mondta Dávid Salamonnak: Fiam, én magam szándékoztam házat építeni Istenem, az
ÚR nevének tiszteletére. De az ÚR igéje így szólt hozzám:
Sok vért ontottál, nagy háborúkat viseltél. Nem építhetsz házat az én nevem
tiszteletére, mert sok vért ontottál ki előttem a földre. De fiad fog születni, ő a nyugalom embere lesz, mert nyugalmat adok
neki a körülötte levő összes ellenségtől. Salamon lesz a neve, mert
békességet és nyugalmat adok Izráelnek az ő idejében. Ő épít majd házat nevem tiszteletére. Ő a fiam lesz, és én
atyja leszek, és örökre megszilárdítom királyi trónját Izráelben. Most hát, fiam, az ÚR legyen veled, hogy sikeresen fölépíthesd
Istenednek az ÚRnak a házát, ahogyan kijelentette rólad. Bárcsak
adna neked az ÚR észt és értelmet, amikor Izráel fölé rendel, hogy megtartsd
Istenednek, az ÚRnak a törvényét! Akkor jársz sikerrel, ha
megtartod és végrehajtod azokat a rendelkezéseket és törvényeket, amelyeket az
ÚR Mózes által parancsolt Izráelnek. Légy erős és bátor, ne félj, és ne
rettegj! Látod, én nagy fáradsággal szereztem az ÚR házához
százezer talentum aranyat, egymillió talentum ezüstöt; a rezet és vasat már meg
sem lehet mérni, olyan sok van. Épületfát és követ is szereztem; te gyarapítsd
ezeket! Bőven van munkásod: kőfejtő,
kőfaragó és ács, és mindenféle munkához értő ember. Az aranynak, ezüstnek, réznek és vasnak se szeri, se száma. Fogj
munkához, az ÚR legyen veled! Izráel összes vezetőinek
pedig megparancsolta Dávid, hogy segítsenek fiának, Salamonnak: Bizony veletek volt Istenetek, az ÚR, és nyugalmat adott nektek
mindenfelől! Mert kezembe adta az ország lakóit, és meghódolt az ország az
ÚR előtt és az ő népe előtt. Most azért
igyekezzetek szívvel-lélekkel keresni Isteneteket, az URat. Fogjatok hozzá, és
építsétek föl Istennek, az ÚRnak a szentélyét, hogy bevihessétek az ÚR
szövetségládáját és az Isten szentélyének az edényeit abba a templomba, amely
az ÚR neve tiszteletére épül.”
Gyerekeknek
Áldás, békesség!
Mi is a válaszunk erre? Istennek dicsőség!
Amit szeretnék most veletek megosztani ma reggel,
az egy személyes élettörténeti tapasztalatom. Ez nagyon régen történt velem -
most már lassan tizenkét évvel ezelőtt, nagyjából tizenhárom is van már ez
-, amikor egyszer még szakács koromban egy református hittan táborban főztem.
Abban a hittan táborban még nem az igével szolgáltam, hanem ételt készítettem a
kisebbeknek. Ez egy felsős hét volt, amin szolgáltam, és mindenképpen
akartam egy jót brillírozni, úgyhogy gondoltam, hogy szombaton csinálok fánkot.
Már előző nap szépen mindent
kikészítettem, kiraktam a lisztet, a kovászhoz kellő dolgokat, mindent
szépen aprólékosan. És gondoltam, hogy eddig mindig hitből csináltam a
dolgaimat, de azért most biztos ami biztos, megnézem a könyveket, és a könyv alapján
szépen - hogy tényleg ne legyen semmi sem elrontva - megcsinálom.
Kiszámoltam a mennyiségeket is, teljes nyugalommal
nekiálltam megcsinálni a tésztát, bedagasztottam. Nem tudom ki látott már
fánktésztát dagasztani, esetleg anyát vagy nagymamát? Ha ilyen nagy hólyagok
lesznek rajta, akkor jó. Szépen megcsináltam, megkelt, kiszaggattam és
kisütöttem. Csakhogy volt egy kis bibi. Szokták mondani, néha történik az
emberrel ilyen. Hát velem is megtörtént, hogy benéztem a dolgot. Egy dolognak a
mennyiségét nagyon elnéztem, rosszul szoroztam fel és túl sok olajat tettem a
tésztába. Úgyhogy ez a túlcsorduló olaj szindrómája volt szegény fánkomnak.
Megfogtad, megnyomtad és folyt belőle az olaj. Azért, mert rosszul
számoltam ki a mennyiséget.
És képzeljétek el, akárhányszor találkoztam utána
több éven keresztül is azokkal a gyerekekkel, akik voltak abban a táborban -
most már azok egyébként felnőttek -, nem olyan régen futottam össze
közülük az egyikkel, és képzeljétek, az első amit megemlített, hogy de jók
voltak azok a tahi táborok, meg az a felsős hét! Habár az a fánk, az nem
igazán jött össze.
És bizony emberek, mi sokszor ilyenek vagyunk,
hogy a rosszat azt nagyon meg tudjuk jegyezni, a jót azt nagyon hamar
elfelejtjük. És nagyon fontos lenne, hogy vegyétek ti is komolyan azt, hogy ha
történik valakivel valami rossz, vagy valaki valamit elront, akkor tudjatok megbocsátani
és elfelejteni. Én azt gondolom, hogy nekünk, embereknek, a megbocsátás azért
megy. És el is tudjuk felejteni? Hát, na az a nagy dolog barátaim. Hajrá! Először
a megbocsátás, aztán elfelejtem a másiknak, mintha nem történt volna semmi, jó?
Szervusztok. Áldás, békesség!
Alapige
Kolossé 3:1-17
”
Ha tehát feltámadtatok a Krisztussal, azokat keressétek, amik odafent vannak,
ahol a Krisztus van, aki az Isten jobbján ül. Az odafennvalókkal
törődjetek, ne a földiekkel. Mert meghaltatok, és a ti életetek el
van rejtve a Krisztussal együtt az Istenben. Mikor Krisztus, a mi életünk
megjelenik, akkor vele együtt ti is megjelentek dicsőségben. Öljétek
meg tehát tagjaitokban azt, ami csak erre a földre irányul: a paráznaságot, a
tisztátalanságot, a szenvedélyt, a gonosz kívánságot és a kapzsiságot, ami
bálványimádás, mert ezek miatt haragszik Isten. Ti is ezeket
tettétek egykor, amikor ezekben éltetek; most azonban vessétek el
magatoktól mindezt: a haragot, az indulatot, a gonoszságot, az istenkáromlást,
és szátokból a gyalázatos beszédet. Ne hazudjatok egymásnak, mert
levetkőztétek a régi embert cselekedeteivel együtt, és felöltöztétek
az új embert, aki Teremtőjének képmására állandóan megújul, hogy egyre
jobban megismerje őt. Itt már nincs többé görög és zsidó,
körülmetéltség és körülmetéletlenség, barbár és szkíta, szolga és szabad, hanem
minden és mindenekben Krisztus. Öltsetek tehát magatokra - mint Isten
választottai, szentek és szeretettek - könyörületes szívet, jóságot, alázatot,
szelídséget, türelmet. Viseljétek el egymást, és bocsássatok meg
egymásnak, ha valakinek panasza volna valaki ellen: ahogyan az Úr is
megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is. Mindezek fölé pedig öltsétek fel
a szeretetet, mert az tökéletesen összefog mindent. És a Krisztus
békessége uralkodjék a szívetekben, hiszen erre vagytok elhíva az egy testben.
És legyetek háládatosak. A Krisztus beszéde lakjék bennetek gazdagon úgy,
hogy tanítsátok egymást teljes bölcsességgel, és intsétek egymást zsoltárokkal,
dícséretekkel, lelki énekekkel; hálaadással énekeljetek szívetekben az
Istennek. Amit pedig szóltok vagy cselekesztek, mind az Úr Jézus nevében
tegyétek, hálát adva az Atya Istennek őáltala.”
Igehirdetés
A 21. századi ember mindennel foglalkozó ember,
kivéve az odafelvalókkal. Sajnos eljutottunk oda - és főleg Európa
kereszténysége -, hogy az európai névleges keresztény világ mindennel
foglalkozik, az ég egy adta világon mindennel foglalkozik, csak éppen az
odafelvalókkal nem.
Éppen az egyik kolléga mesélte szomorkodva, hogy
már itthon is kezd tendencia lenni az, hogy az emberek elvesztik a
realitásokat. Elcsúsznak a dolgok. Ment hozzá valaki temetést bejelenteni:
meghalt Fifi, a kutya. És kérdezte, hogy - ugye ő hívő keresztyén
embernek vallotta magát - nem lehetne-e esetleg eltemetni? Mert van itt valami
kutyatemető, elég drága, nem jönne-e ki a lelkész úr? És mondta a lelkész
úr, hogy hát ne haragudjon, de nem.
Elfelejtette az ember, az európai kereszténység elfelejtette
az odafelvalókat. Mert ha ismerné az odafelvalókat, és az odafelvalók dolgait,
ha ismerné a Szentírást, ilyen butasággal nem menne a lelkészhez.
És azt gondolom, hogy a mai világunkban egy kicsit
újra fel kellene fedeznünk valóban - katolikus és evangélikus testvéreinkkel
közösen erre próbáljuk felhívni a figyelmet -, fel kellene újra fedezni a
Szentírást. És nem csak vasárnap egy istentisztelet erejéig, hanem az
odafelvalókat minden nap, testvérek, észre kellene venni.
Jézus Krisztus nem azért jött ebbe a világba, hogy
hatalmas nagy templomokat építsünk - Magyarországon jó sok nagy templom van,
konganak az ürességtől - ez is fontos, mert fontos a templom, most nem ezt
akarom kisebbíteni. Hanem ő azért jött, hogy a lelkünk templomát
megépítse. Ő azért hagyta el a mennyei dicsőséget, meg az egész
mennyei hatalmát azért hagyta ott amikor eljött Betlehembe, abba a piszkos
istállóba, hogy az embereknek ráirányítsa a figyelmét a leglényegesebb
dolgokra. Az odafelvalókra.
Ha most kiraknék ide ebbe az itteni kancsókba -
itt vannak ezek a barna színűek - piszkos vizet, sáros vizet, meg kiraknék
egy tiszta vizes kancsót, nem nagyon lehetne megkülönböztetni, hogy melyikben
van a tiszta víz és melyikben a piszkos víz. Ma is ha megyünk az utcán, nem
látjuk az embereken, hogy ez hívő vagy nem hívő. Sokszor az a
legszörnyűbb, hogy még a halálánál sem derül ki, hogy hívő vagy nem
hívő. És jönnek temetést bejelenteni, és amikor kérdezzük, hogy hát a
gyülekezettel való kapcsolat, a lelki élet? Hát neki olyan nem nagyon volt.
Elég szörnyű.
Az európai ember rohan, fut egyre gyorsabb
tempóban. Minden van: már van mobiltelefon, már van GPS, minden van, hogy minél
hamarabb, mindenhova odaérjünk, mindent elérjünk. Mindent akarunk, de az
odafelvalókkal törődés az nem jellemző, az európai emberre főleg.
És azt kell, hogy mondjam, hogy ebből
következik valami nagyon lényeges. Az értékrend válsága amit látunk. Ez a
hölgy, aki bevitte a problémáját, hogy a kutyáját szeretné eltemettetni, ennek
az embernek értékrend problémája van. A mai emberek többségének, akik
körülöttünk élnek, értékrend problémája van. Nincs sem istene, sem családja,
legtöbbször nincsen hazája sem. Ezt nevezzük kozmopolita életmódnak,
gyakorlatilag él a nagy nihilben, a nagy semmiben, és azt hiszi, hogyha pénze
van, akkor mindene van, akkor boldogsága is van.
Gyakorlatilag a mai emberek Európában - a
kilencvenöt százalékuk - így élnek. Hajhásszák a mammont, a pénzt, az
élvezeteket. De milyen nagy kiváltság nekünk, testvérek, hogy mi nem ezt
tesszük. Milyen nagy kiváltság, testvérek, hogy bennünket ezek a dolgok nem
kötnek. Mert tudunk valamit a Szentírásból. Mivel tanulmányozzuk azt. Tudjuk
Jézus gondolkodásmódját. Aki azt mondta, hogy mindennel úgy éljetek, mintha nem
volna a tiétek. Legyetek szabadok mindentől, mert akkor nem fog semmi sem
kötni.
Vagyis a keresztyén ember szabad lehet mindezektől
úgy, hogy él ezekkel. Hogy valóban azért nem árt ha az embernek van pénze, nem
árt ha az embernek van autója, ha az embernek van szép háza, nem árt, ha az
embernek van szép családja is, és ezeket megbecsüli, odafigyel rájuk és
gondozza. De ugyanakkor nagyon fontos, hogy ne uralkodjék ez el a szíven. Olyan
szörnyű tapasztalat amikor az ember látja ezt a temetőket járva, hogy
hatalmas nagy márvány síremlékek vannak - nem is tudom mennyi pénzbe
kerülhetnek ezek - és még üvegbúra is van rajta. Mert az imádat tárgya.
Eltorzultak a dolgok, elcsúsztak a dolgok.
Nem arról van szó a Szentírásban, hogy mi ne
szeressük a szeretteinket. Nem arról van szó a Szentírásban, hogy mi ne
becsüljük meg őket. Hanem arról, hogy úgy fogjuk tudni őket jól
szeretni, hogyha a nagyinak meg a rokonságnak most visszük a virágot, amikor
élnek, nem pedig amikor már imádat tárgya és síremléket emelünk föléjük
hatalmas márványból.
Nekünk adatott Istentől az a kegyelem, hogy
az odafelvalókkal törődhetünk, ahol Krisztus is van. Az a Krisztus, akiben
el van rejtve a mi életünk, testvérek, mert itt a lényeg: hogy Krisztussal
együtt ti is feltámadtatok az örök életre. Testvérek, már most ebben élhetünk
itt. Ebben járhatunk. Amikor megyek a buszon, tudok Jézussal beszélni,
imádkozhatok. Amikor megyek a munkahelyre, vagy éppen jövök onnan, elő
tudom venni a Szentírást, tudom tanulmányozni. Mert beszél velünk az Isten.
Mert valami történt valóban húsvétkor, testvérek. Az amit most kint
tapasztaltunk a természetben: a fény utat tört, az élet utat tört. Eljött a
tavasz, a hajnalhasadás. Minden ember számára lehetővé vált a megtérés, az
Istennel való közösség. Ezért mondja itt Pál, hogy nincs többé zsidó, nincs
többé görög, nincs többet körülmetélt vagy körülmetéletlenség. Istennek most
már egy népe van: keresztyén nemzet, keresztyén nép. És hadd mondjam azt,
testvérek, hogy Pál rádöbben arra, hogy mit is tett Krisztus azáltal, hogy
megváltotta az embert és feltámadt a halálból. Azt tette, testvérek, hogy
megtanította a keresztyén embert arra, hogy az igazi értékrend az nem itt van.
Az nem a földön van. Az igazi értékeket, testvérek, ne lent keressük.
És sokszor az ember mégis beleesik ebbe a
csapdába. Még a megtért ember is. Pál ezen a helyen leírja - ebben a
felolvasott hosszabb szakaszban - a keresztyén életnek a programját. Mit tegyen
a feltámadott hitű keresztyén ember, aki meghalt a bűnnek, a
világnak, az ördögnek, aki újonnan született. Mit tegyen a keresztyén ember? Mi
legtöbbször csak azt szoktuk elmondani - én is megmondom őszintén, sokszor
csak erről szoktam prédikálni az embereknek -, hogy térjenek meg,
találjanak Krisztusra. De mi van azután? Mi történik? És ezek nagyon lényeges
kérdések, mert én amikor annak idején fiatalon megtértem, akkor nekem is voltak
elbizonytalanodásaim a megtérésemben is.
Ennek meg is volt a maga oka, és Pál ezekre a
titkokra ad itt választ. Mert az, amikor újonnan születtünk és megvolt a nagy
megtérésünk, nem azt jelenti, hogy mi már révbe értünk, beülhetünk a kegyelem
királyi karosszékébe, és gyakorlatilag nekünk nem kell csinálni semmit. Hanem
az újonnanszületésünk, a nagy megtérés az a kezdet, az az első lépés. És
ez körülbelül olyan folyamat, mint amikor a kisgyermek csecsemő. Először
tápláltatik. Először az van, hogy elmegyünk az istentiszteletekre, és
minden istentisztelet szól, értjük az igehirdetéseket, minden ige a miénk, és
lelkesek vagyunk Isten örömével. Ez van az újjászületés után. Ez a csecsemő
korszak.
Aztán utána jön a kiskorúságnak a korszaka, mikor
elkezd a gyerek járni. Megy két lépést, aztán elesik. Megy megint két lépést,
aztán elesik. És a cél a felnőttkorúság. A felnőtt életkorú keresztyén
élet, amely éppúgy tele van buktatókkal és csapdákkal - ott a keskeny út
mellett ez el van nekünk készítve az ördög részéről -, mint amikor újonnan
születtünk és megtértünk, csak akkor még nagyon friss az Isten szeretete és
könnyebben tudunk túllépni ezeken.
És ezért mondja itt a kolosséi levélben Pál, hogy
a keresztyén életprogram első pontja, hogy öldököljétek meg mindazt, ami
csak erre a földre irányul. És itt nem azt mondja ezen az igehelyen Pál, hogy
mi akkor vonuljunk ki ebből a világból, ahogyan azt sokszor félre is
értették és lettek remeték, meg mindenféle egyebek. Itt nem ezt jelenti, hanem,
hogy azt a világi életmódot, amiben óember természetünk szerint éltünk, azt
öldököljük magunkban.
Mert igaza van Luther Mártonnak, amikor azt
mondja, hogy én amikor megtértem, átadtam az életemet az Úr Jézusnak, akkor az
óember fel lett oda szegezve a fára, a keresztre. A régi bűnös
természetünk fel lett szegezve a fára. És mondja Luther ezután keserűen,
hogy de mindig azt tapasztalom, hogy lemászik az a dög - így mondja, bocsánat -
és próbál uralmat venni az életem felett. Az óember folyamatosan próbálja
visszahódítani a szívünket, az életünket. És egy fiatal hívő keresztyén
élet az elején probléma. Öldököljétek meg a tagjaitokban mindazt ami erre a
földre irányul, és aztán elkezdi a bűnöket felsorolni Pál. És nagyon
sokszor itt reccsennek meg keresztyén életek. Hogy azt látja, hogy én
újjászülettem, megtértem, befogadtam Isten kegyelmét, szeretetét, és aztán
mégis elbukom. Mégis bűnöket követek el. Akkor én most nem tértem meg?
Akkor én most nem születtem újjá? Ugye egyből jön a vádló, jön a Sátán, és
már mondja, hogy á, te keresztyén? Alkalmatlan vagy mindenre.
Nagyon fontos, hogy tudatosítsuk magunkban, hogy
nekünk valóban megszerezte Jézus Krisztus a Golgota keresztjén a bűnbocsánatot
teljesen, de amíg ez nyilvánvalóvá lesz az életünkben - és ez gyakorlatilag a
halálunk pillanatában lesz teljesen nyilvánvalóvá, amikor meglátjuk majd az
Urat - addig nekünk folyamatos harcunk lesz ezzel az óemberrel. Addig az
folyamatosan hatalmat akar gyakorolni az életünk felett. Ezért mondja azt Pál elsőrenden,
hogy öldököljétek meg a ti tagjaitokban a kívánságokat. És aztán elkezdni őket
részletezni, hogy mik ezek a kívánságok.
Az első a paráznaság. Azt gondolom, hogy
nagyon fantasztikus a Szentírásban az, hogy ugyanazok a problémák vannak ma,
mint annak idején. Nincs új a nap alatt. A keresztyén világnak a legtöbb
problémája - azt gondolom - ebben a világban ezzel van, a paráznasággal. És a
magunk életének is, ha őszinték vagyunk. Paráznaság, vagy más szóval
házasságtörés. Amibe beletartozik minden sötétség. A 3Mózes 15-öt elég
elolvasni hozzá, hogy az ember képben legyen, hogy mik is azok. Mert az ember
legtöbbször ezekről a dolgokról nem szívesen beszél, nem szívesen hall. Ez
tabu téma még a keresztyén családokban is. Pedig a legtöbb áldozatot ez szedi a
keresztyénségben, meggyőződésem.
Nagyon sok elfordulás ezért történik. Hány és hány
fiatalnak kezdődik úgy az élete, hogy eljár hittanra, konfirmációs órára,
megtér esetleg, élő hitre jut, elkezd járni a gyülekezet közösségébe.
Aztán gimnáziumban jön egy barát vagy baráti társaság, lehívják őt dizsibe
- még az sem lenne olyan hű de nagy baj - elmegy, ott megismerkedik valami
hitetlen fiúval, az fölszedi ugye - ma ezt így mondják -, elkezdenek járni,
aztán mi fog történni vele? Kiderül egy-másfél év múlva, hogy a fiú átverte a
fejét, akkor dobja, aztán csalódik a lány, hogy így járt. És akkor jön egy
másik fiú. És így elhasználódik az élete, tönkremegy az élete. A paráznaság ma
is nagyon szépen szedi az áldozatait, és teszi tönkre emberek életét.
Aztán a másik, ugyanehhez a körhöz tartozó bűn
a bujálkodás, amit meg kell magyarázni, mert régi kifejezés: amikor valaki
összefekszik mindenkivel. Amikor az az együttjárásnak a lényege, egy
párkapcsolatnak a lényege, hogy mikor tudja az illetőt megkapni. És akkor
váltogatja idővel a partnereket. Ez a tragikus helyzet.
Aztán ott van a gonosz kívánság, amit így nevez a
Szentírás. Az ábrándozás az élet megrontója - meg van ez már írva réges-régen.
Azt hiszem - idősebbek is ülnek itt - a testvérek tudják, hogy ez
mindenkinek probléma volt, akik itt ülünk ebben a templomban. És szedi az
áldozatait a kívánság is ebben a világban. És hadd mondjam azt, testvérek, hogy
habár ez a bűn a legtöbbet említett bűn a Szentírásban, és a legtöbb
probléma eköré csoportosul, és ez jön mindig elő Pál apostolnál is legelső
helyen, mégis a magam személyes életében összesen négy keresztyén reformátusról
tudok, aki ilyen bűnből tért meg, és ezt meg merte vallani a
gyülekezet közössége előtt. És a négy emberből a legelső, akit
hallottam bizonyságot tenni arról, hogy Isten ebből őt kihozta, az
vitt engem arra, hogy én is megtérjek. És itt a nagy kérdés, miért félünk ezekről
beszélni, hogy Isten miből hozott ki bennünket, testvérek? Hát ez az
evangélium lényege. Hogy ma is vannak magdalai Máriák, csak mondjuk Kovács
Józsinak hívják, meg Tepsi Terinek. Ma is vannak olyan emberek, akiknek
pontosan ez a problémája, és aztán egyszer csak megnyílik a számára az ige, és
közönséges életmódúból Isten szentje lesz. Hát ez a fantasztikus evangélium,
testvérek.
És hadd mondjam el az egyik legemlékezetesebbet az
életemből, amit megtapasztaltam ezzel kapcsolatban még. Én még ilyen őszinte
imádságot sem hallottam református körökben. Kövesdombi gyülekezetben voltam
Marosvásárhelyen egy összevont ifiórán. Képzeljék ezt el, kedves testvérek,
hetven fiatal. Ott van hetven fiatal, ahol a parázna nő történetéről
van szó - egy nagyon megindító evangélizáció volt. És utána imádkoztunk. És
volt egy fiú, aki teljesen őszintén azért imádkozott, hogy Uram, nekem
ezzel a bűnnel nagyon sok problémám van, én mindig belecsúszom, kérlek
segíts, hogy meg tudjak ebből térni. És én nem nagyon szoktam
imaközösségben elsírni magamat, de ott elsírtam magamat. Ilyen őszinteséggel
én még keresztyén körben a megtérésem óta nem találkoztam.
Mondom: négy ilyen esettel találkoztam. Mintha
szégyellnénk, hogy Isten miből hozott ki bennünket. Az a fantasztikus,
hogy kihozott, hogy már nem vagyunk ilyenek!
Aztán a következő bűn, amit felhoz Pál,
amit öldökölni kell magunkban, az a fösvénység. A pénzimádat, a mammonimádat.
És ahogyan a családunk és az életünk sem a miénk, mert Jézus Krisztuséi
vagyunk, úgy a pénztárcánk sem. És ez a második dolog, amit nagyon nehezen
adunk át az Úr Jézus Krisztus kezébe - azt gondolom. Mert valóban a gyülekezeti
közösség megkívánja az, hogy odafigyeljünk a kicsikre, a szegényekre, az
árvákra, az elesettekre. Ez a diakóniának a lényege.
Aztán a harmadik dolog, amit öldökölni kell a
tagjainkban, az a gyűlölködés, amelynek a gyökere a harag és a
féltékenység. Sokszor találkozom ezzel az ifjúság között szolgálva, hogy a
Barátok közt, meg egyéb sorozatoknak a tragikus hatása mennyire begyűrűzik,
hogy például lányok hogy tudják egymást gyűlölni azért, mert mondjuk a
másik lány szebb, vagy kedvesebb, vagy okosabb. Borzasztó gyűlölködések
tudnak lenni köztük.
Vagy féltékenység akár a munkahelyen, mikor az
embert gyötrik azért mert jól végzi a dolgát. És nagyon sok mindent lehetne még
felhozni, ami a gyűlölködésnek tápot ad. És azt mondja Pál, hogy
öldököljétek ezt is magatokban.
Aztán a következő, ami előjön, a káromkodás.
Hát ha van nemzet, akinek ez karakterbűne, akkor az a magyar. Valahol
olvastam, hogy a világban két nemzet van, ahol nagyon csúnyán beszélnek és
durva káromkodásaik vannak: az egyik a magyar, a másik az olasz. Mi itt
tartunk. Ezt is öldökölni kell magunkban. Ez ellen is harcolni kell. Megmondom őszintén
én a megtérésem előtt nagyon csúnya szájú voltam, és nagyon sok harcom van
most is ezzel. Amikor sok igazságtalanságot meg rosszat látok, az ember könnyen
elkerekítené magát - néha el is kerekíti. Fontos, hogy győzzük le ezt is
magunkban.
Aztán az utolsó dolog ami itt van: ne hazudjatok
egymás ellen. Kicsit úgy elénkbe ötlik a kilencedik parancsolat, ne tégy
felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot. Amikor - magyarán mondva -
pletykálkodunk, vagy éppen susálunk
mások háta mögött és ezzel rengeteg kárt tudunk okozni egymásnak. Mert nem
tudunk őszinték lenni egymással. Testvérek, legyünk őszinték
egymással. Az ifjúságban is sokszor látom ezt, hogy megy ez a bájmosolygás is,
ott van a probléma is, és nem az van, hogy megbeszélnék. Inkább leül az egyik
az egyik székbe, a terem egyik sarkába, a másik a másik sarkába, csak meg ne
kelljen beszélni egymással a problémákat. Pletykálkodás, susálás - ez is egy nagy probléma. Ezt is öldököljük magunkban,
testvérek. Imádkozzunk azért, hogy ez eltűnjön az életünkből.
És hogyha végigtekintjük ezt az ötös listát, akkor
azt gondolom, hogy egyikben sem vagyunk tökéletesek. Mindenki tudja, hogy mi az
a bűn, az a karakterbűn, amivel az élete küszködik, amivel most is
harcolunk, újjászületett emberként is. De harcolunk ellene, és ez a lényeg.
És mit öltözzünk föl ezek helyébe? A keresztlányom
- aki most öt éves - minden nap, amikor megy oviba, egy órával előbb
fölkel, hogy kiválassza melyik ruhát veszi fel. És azt szépen előkészítgeti
magának és felöltözik. Felöltözni, az egy fontos dolog, hogy az ember igényes
legyen. A lelki életben is fontos az igényesség.
És az első nagyon fontos dolog, amit itt a
Szentírásban látunk, az a könyörületes szív. A megbocsátani tudás. Pál azt mondja,
hogy ez a legfontosabb a keresztyén gyülekezetben. Hogy ez ott legyen az
életünkben. Hogy tudjuk egymást elhordozni.
Aztán a második: a jóságosság. Hogy legyen a
szívünkben ott, hogy akárhogyan néz ki valaki, akár antipatikus is, vagy nagyon
nem mennénk oda hozzá, akkor is legyen ott a szívünkben a szeretet, a
jóságosság.
Akkor legyen ott a szívünkben az alázatosság.
Tudjuk megalázni magunkat. Hogyha valami butaságot csináltunk, akkor tudjunk
odamenni bocsánatot kérni. Vagy tudjuk a másikat látni nagyobbnak, mint
magunkat. Tudjuk megalázni magunkat, alázatosnak lenni. Istennel szemben és
emberrel szemben.
Aztán - ez a legnehezebb nekem - a szelídség. Nem
erőszakosnak lenni. Hú de nehéz dolog ez! Szelídnek maradni helyzetekben.
Élethelyzetekben, amikor az embernek elszáll az agya, és egyből jönne az
indulat. Szelídnek maradni. Felöltözni a szelídséget.
És az ötödik pedig: hosszútűrés. Hát ez is
egy elég nagy probléma, azt gondolom, a türelmetlenség. Nagyon türelmetlenek
tudunk lenni sokszor. És nem csak a magunk életének a dolgaival, hanem másokkal
szemben még inkább. A türelmetlen ember az még türelmetlenebb másokkal szemben,
ez már csak így van.
És ami még nagyon lényeges, hogy miért fontos
ezeket komolyan venni? Miért fontos ezeket a szívünkbe vésni, hogy miket
öltözzünk fel? Mert ezáltal válunk képessé arra - amit mond a Szentírás -, hogy
mindezek fölé pedig öltsük fel a szeretetet, ami tökéletesen egybefog mindent.
Vagyis, hogy képesek legyünk elhordozni, elszenvedni egymást, testvérek. Mert
hogyha ez alapján a mérce alapján - hogy mit öldököljek meg az életemben, és
mit öltözzek fel - őszinte vagyok és végignézem, ráteszem a mérlegre
magamat, akkor már egészen másképpen fogok nézni a felebarátomra. Akkor már nem
lesz annyira "hű de antipatikus" az élete, mert látom, hogy én
magam sem vagyok tökéletes.
És tudjátok, testvérek, ez a fantasztikus a
keresztyénségben, hogy ez egy ilyen nép. Egy olyan nép, amely nem tökéletesek
közössége. Hanem kinek ez megy jobban, kinek az megy jobban, és így segítjük
egymást előre a hitnek az útján, a hitnek az ösvényén. Úgy megyünk előre
a keskeny úton egymásba kapaszkodva, mert csak így lehet. Úgy tudunk előrébb
menni. És ezért fantasztikusak az olyan gyülekezeti alkalmak, amikor együtt van
mindenki, a legidősebb testvértől a legfiatalabb testvérig. Mert
egymást visszük előre. Az idősebb testvérek tudnak segíteni a
fiatalabbaknak. Útbaigazítani őket, hogy mit ne rontsanak el. Mert ők
már elrontották egyszer esetleg, és akkor a fiataloknak mondják, hogy ezt ne
csináljátok, mert nem jó út. A fiatalok meg az életvidámságukkal, meg az
életerejükkel tudják segíteni az idősebb testvéreket, hogy de jó, van jövő,
van folytatás. Ezért nevezzük a keresztyén gyülekezetet egy testnek, egy
családnak. Az Isten nagy családjának, ahol odafigyelés van. Ahol odafigyelünk
egymásra és tudunk egymással szeretetközösségben lenni. És nem csak névlegesen,
hanem valóságosan megélt szeretetközösségben lenni.
És ezért volt olyan fantasztikus alkalom számomra,
amikor itt törtük a követ a testvérekkel a templom újításakor. Vagy amikor
takarítások vannak. Vagy amikor elmegyünk gyülekezeti kirándulásra, vagy
bármire. Mert ezek életjelek. A gyülekezet nagy családjának az életjelei. És
nagyon hálás lehet a szívünk azért, hogy itt vannak ebben a gyülekezetben olyan
keresztyén testvérek, akik feltámadott, élő hitű keresztyének. Akik
bizony öldöklik naponként a bűneiket az életükben, és próbálják minél
tisztábban megélni a hitüket. Akik felöltözik ezeket a lelki ajándékokat, és
Istennek a kiváltságait - amit elhozott nekünk az Úr Jézus Krisztus -, és akik
megélik ezt a szeretetet. Mert csak így mehet előrébb a keresztyénség
ügye.
Minél inkább közel Jézushoz, annál inkább mennek a
dolgok. Minél inkább közelebb vagyok az Úr Jézushoz, annál inkább megy az
életem előre. Minél inkább elhanyagolom a Szentírást, minél inkább
elfordulok Istentől, annál inkább megy lefelé minden az életemben. Csúszom
lefelé, mint az életszínvonal ma Magyarországon.
És azt mondhatjuk, hogy ez a kulcsa, a motorja
ennek a keresztyén életprogramnak: Jézus Krisztus neve. Az a név, amelyért
teszünk az életben mindent. Itt azt tanácsolja az apostol, hogy minden, amit
cselekesztek az ő nevében tegyétek. És ez nem csak erőt ad,
testvérek, hanem védelmet is, hogy ő az aki a garanciát, a pecsétet ráteszi
a dolgokra.
Adja az Úr, hogy tudjuk így élni az életünket.
Ámen.