2008. Március 2. Topolánszky
Ákos
Felolvasás
Máté 18:21-35.
”Akkor Péter odament hozzá, és ezt kérdezte tőle: "Uram,
hányszor vétkezhet ellenem az én atyámfia úgy, hogy én megbocsássak neki? Még
hétszer is?" Jézus így válaszolt: "Nem azt mondom
neked, hogy hétszer, hanem még hetvenszer hétszer is. Ezért
hasonló a mennyek országa egy királyhoz, aki számadást akart tartani
szolgáival. Amikor hozzákezdett, vittek eléje egy szolgát, aki tízezer
talentummal volt adósa. Mivel nem volt miből fizetnie,
megparancsolta az úr, hogy adják el őt és feleségét, gyermekeit és
mindenét, amije van, és fizessen. A szolga erre leborult
előtte, és így esedezett: Légy türelemmel hozzám, és mindent megfizetek
neked. Az úr pedig megszánta a szolgát, elbocsátotta, és
elengedte az adósságát. Amikor azonban eltávozott az a
szolga, összetalálkozott egyik szolgatársával, aki száz dénárral tartozott
neki. Megragadta, fojtogatni kezdte, és ezt mondta neki: Fizesd meg, amivel
tartozol! Szolgatársa ekkor leborult előtte, és így
kérlelte: Légy türelemmel hozzám, és mindent megfizetek neked. De az nem engedett, hanem elmenve börtönbe
vettette őt, amíg meg nem fizeti tartozását. Amikor szolgatársai látták, hogy mi
történt, nagyon felháborodtak. Elmentek, és jelentették uruknak mindazt, ami
történt. Akkor
magához hívatta őt ura, és így szólt hozzá: Gonosz szolga, elengedtem
minden tartozásodat, mivel könyörögtél nekem. Nem
kellett volna-e neked is megkönyörülnöd szolgatársadon, amint én is
megkönyörültem rajtad? Ekkor haragra lobbant ura, és átadta
őt a hóhéroknak, amíg meg nem fizeti neki az egész tartozást. Így tesz majd az én mennyei Atyám is veletek, ha
szívetekből meg nem bocsátotok, mindenki az ő atyjafiának.”
Gyerekeknek
Az úrasztala nem kifejezetten arra alkalmatos
hely, hogy oda pénzt helyezzünk el, inkább csak felmutatjuk, majd utána
aláhelyezzük. Most nem hoztuk a mérleget magunkkal, de ez legalább négy kiló
hetvenöt deka. Mindenesetre nagyon köszönjük, meg fogjuk egyszer mérni.
Jó nagy vihar volt tegnap. Nálatok is kiment az
áram? Az árammal is az volt a baj, hogy nem zárt össze a vezetékeken és ezért
fény nélkül maradtunk. Az pedig elég rossz dolog. Magam is elég zavarban
voltam, amikor nem volt áram, nem volt lámpa, nem volt fényesség. Semmi, ami
egy ilyen civilizált életmódhoz szokott embernek úgy egyébként szokott
hiányozni. Elég furcsa volt. De nem is erről akarnék most beszélni, hanem
azt szeretném megkérdezni tőletek, hogy tudjátok-e, hogy milyen változás
történt itt? Valami a templomban. Tegnap három fát döntött ki a vihar. Hál’Istennek
egyik sem dőlt rá a templomra magára, pedig ennek jó esélye megvolt,
úgyhogy kegyes volt az időjárás Ura velünk.
De itt a templomon belül történt valami változás.
Nézzetek körbe. Igen, szőnyeg van. Szerintetek miért jó az, hogy
szőnyeg van? Miért hiányzott ez eddig, hogy most úgy gondolta a
presbitérium, hogy a templomot felszereli szőnyeggel? Egyszerűen csak
díszítés? Nedves időben, amikor esik az eső, akkor bizony csúszik ez
a járólap, és ez a biztonságot fokozza. Tehát egyrészt a biztonság érdekében,
hogy ne csússzunk el. De talán, hogyha megfigyelitek, hogy hol van ez a
szőnyeg (vagy futó), akkor az is kiderül, hogy ez itt pont szemben van,
egészen célirányosan bevezet bennünket a templomba. Mondhatnám, hogy utat
teremt, vezet bennünket egészen ide az úrasztaláig, és aztán rámutat itt a
szószékre. És ez tudjátok, hogy miért fontos? Miért van a református templomban
középen, a legtöbb esetben középen, a centrumban a szószék? Nem a pap miatt. És
ha én oda felmegyek, akkor nem én vagyok a fontos ott. Azért, hogy jobban
hallják, ez igaz. De mit? Az a fontos, amit hallanak: az igét. Hát persze.
Tehát azért van középen a szószék, és arra vezet
rá bennünket ez a szép egyenes futó, ez a szőnyeg, mert itt a templomban a
központi legfontosabb dolog az maga az Isten igéje, ahogyan szól hozzánk. Mert
lelkemet felüdíti és igaz ösvényen vezet az ő nevéért. Így mondja nekünk
az Úr. Ő vezet bennünket, az igéjével vezet, és erre emlékeztet bennünket
egy kicsit ez a szőnyeg is. Ti se felejtsétek el, hogy az életünkben a
legfontosabb dolog, amely biztonságot ad, és vezetést ad, az mégiscsak az Isten
igéje. És erről fogtok hallani most is, amikor elmentek a gyermek istentiszteletre.
Látjátok, nem mondtuk együtt azt, hogy Áldás,
békesség! Most akkor a végén mondjuk hangosan, jó? Áldás, békesség!
Alapige
Efézus 5:1-4.
"Legyetek
tehát Isten követői, mint szeretett gyermekei, és éljetek szeretetben, ahogyan a Krisztus is
szeretett minket, és önmagát adta értünk "áldozati ajándékul, az Istennek
kedves illatként.”Ellenben paráznaság, bármiféle
tisztátalanság vagy nyerészkedés még szóba se kerüljön közöttetek, ahogyan ez
szentekhez méltó; se szemérmetlenség, se ostoba beszéd vagy
kétértelműség: ami nem illik, hanem inkább a hálaadás.”
Efézus 5:8.
Efézus 5:14
"Ébredj
fel, aki alszol, támadj fel a halálból, és felragyog neked a Krisztus."
Igehirdetés
„Az Úr hatnapi kemény munkával teremtette a
Földet, az életet és az embert, a hetedik napon megtekintette az eredményt és
elégedett volt vele. A Biblia szavaival: és látá, hogy jó. Ekkor jött Lucifer,
és kérdéseket tett fel. Fog-e működni? Tartós lesz-e? Lesz-e eredménye?
Nem romlik-e el? Megérte-e a fáradtságot, a munkát? És így tovább... Az Úr
végül türelmetlen lett, és ráförmedt főangyalára: Lucifer, eredj a
pokolba!”
Ez egy mottó, egy óriási négykötetes, frissen
megjelent nagy társadalomtudományi munka elején, amelyik egy új és divatos
tudományággal foglalkozik, annak az eredményeit foglalja tulajdonképpen össze.
Ezt a tudományágat úgy hívják, hogy értékeléstan, vagy idegen szóval evaluáció.
És maga a tudós, egy Elliot Stern nevezetű úriember is meglehetős
iróniával közeledik a saját tárgya felé. Vagyis, hogy ez a tudomány igazából
semmi másra nem alkalmas, mint hogy kekec kérdéseket tegyen fel.
Pedig az egy nagyon fontos dolog, főleg
különböző nagyobb programok - főleg, hogy ha ez az egész nemzetet
érintő nagy közpolitika, szakpolitika – esetében, azokat értékelni. Hogy
ne csak a politikusokra legyen rábízva, hogy önmagukat nagyon szeressék, hogy
az ellenzék a másikat nagyon ne szeresse, hanem lássunk valamennyire tisztán,
amennyire csak lehetséges, amennyire számunkra belátható és bejárható,
valamennyire objektív mutatók, úgynevezett indikátorok mentén.
Óriási az irodalma ennek a területnek immáron, és
nagyon sokfelé alkalmazzák most már Magyarországon is. Természetesen nem beszélnék
erről, ha nem magáról az igéről jönne ez, hiszen azt olvassuk a most
felovasott efézusbeliekhez írott levélben, hogy „ítéljétek meg tehát mi kedves
az Úrnak”. Ti magatok is értékeljétek mi kedves az Úrnak. Fontos dolog, hogy
ezt az értékelést magunktól függetlenül tegyük. Mert mi ugye teljesen
szubjektívek, önmagunk felé hajló kezű szentek vagyunk. De hát nem is
tehetjük mi ezt igazából másképpen, mert nekünk van egy független
értékelőnk, aki tőlünk teljesen független, mégis velünk állandóan
kapcsolatban lenni kívánó, ő a Megváltó, ő a mi Krisztusunk.
Ítéljétek meg tehát mi kedves az Úrnak. És ez különösen is fontos a böjt és a
bűnbánat időszakában, ami erről szól. Ítéljük meg most, nézzük
meg kik vagyunk, kik voltunk, hogyan éltünk és vitézkedtünk ebben az életben
azok között a tálentumok között, amelyek számunkra megadattak.
Nézzük meg kik vagyunk mi. És nagyon jó, hogy ha
ezt folyamatosan tesszük, de különösen is a bűnbánat idejében, hiszen ki
ne szeretné, hogy egykor majd ugyanaz a bizonyítvány adódna, mint Pálnál, aki
ezt az önértékelést Isten mutatói, Isten eredmény mutatói szerint elvégezte már
életében önmagán. És ez így hangzik: „ama nemes harcot megharcoltam, futásomat
elvégeztem, a hitet megtartottam. Végezetül eltétetett nekem az igazság
koronája, amelyet megad nekem az Úr, az igaz bíró ama napon. De nem csak
énnekem, hanem mindazoknak is, akik várva várják az ő megjelenését.”
A mai igéből tehát arra kapunk bíztatást,
hogy mi is ezt a sokszor kényelmetlen, talán – ha olyan az életünk, akkor –
kicsit kegyetlen, de a kegyelemért kegyetlen önértékelést is elvégezzük. Amikor
ezt tesszük, akkor nem tehetünk mást, minthogy az igéből táplálkozunk, és
azokat a mutatókat – most ezt a szót használom – nézzük, és nézzük át, amelyek
az igében szerepelnek. A mai igében. Lucifer is olyan különböző mutatókat
ajánlott az Istennek, amelyek ugyan önmagukban valamit jelentenek, de a
teremtés egésze szempontjából biztosan nem.
Nézzük meg, hogy mi az a három pont, mi az a három
értékelési mutató, amelyik számunkra a mai igéből származik. Az első:
„legyetek Isten követői”. Így kezdődik az egész igeszakasz. Ezért
kell megnéznünk, hogy kik vagyunk, hogyan vagyunk mi Isten követői.
„Legyetek Isten követői, mint szeretett gyermekei”, és utána folytatja „és
éljetek szeretetben, mint ahogyan a Krisztus is szeretett minket és önmagát
adta értünk áldozati ajándékul az Istennek kedves illatként”.
József Attila szerelmesen mondja: „gyermekké
tettél”, amit az istenfélők a Krisztus-szeretetben találnak meg. Egyfajta
gyermekséget, egyfajta tisztaságot, egyfajta nyitottságot, amelyik a Biblia
lapjain oly sokszor szembetalálkozik velünk. Éppen két nappal ezelőtt
olvashattunk Jézusnak a gyerekekkel való találkozása történetéről.
Tehát a gyermeklét a Bibliában nem valami hiány,
nem valami deficit, hanem bizonyos értelemben a teljesség. A tisztaság,
nyitottság, a Jézusra való odafigyelés minden feltétel nélkül való teljessége.
„Bizony mondom nektek, ha meg nem tértek és olyanná nem lesztek, mint a
gyermekek, nem mentek be a mennyek országába.” Egyértelmű Jézus üzenete.
Ez a gyermekség tehát szeretet-gyermekség, ahogy az efézusi levélben írva
vagyon. Szeretet-gyermekség, nem gondnokoltság, nem nevelt-gyermekség. Úgy ír
erről
Pál, az ő tanítványa, hogy ez az igazi Imitatio Christi, Krisztus
követése, de az eredeti szó itt, a mimetai szó nem egyszerűen utánzást
jelent, nem egyszerű szolgai utánzást, vagy replikálást, hanem
kiábrázolást, követést, megélést.
És mi szabadok vagyunk megélni Isten velünk közölt
kegyelmének mindennapjait. Ez a Krisztus követésnek a mindennapja. Benne élünk.
Ebben a különösképpen való időben, amelyik nekünk szánt. És mi ebben a
szolgálatban tudunk kiteljesedni. Erről beszélünk és ezt kell lássuk
magunkban, mennyire tudott ez kiteljesedni. Nem áldozatból kell ezt tennünk,
nem fáradtságból, hanem hálaáldozatból, mert az áldozat már megtörtént. Értünk,
érdemeink nélkül, sőt ellenére, kegyelemből. Ezért élhetünk
szeretetben, hiszen és ahogyan Krisztus szeretett minket. Ahogyan ő
szeretett bennünket. Így élhetünk a szeretetben.
Éppen ezért ez a gyermekség ez felnőtteknek
sem nehéz, nem megvalósíthatatlan, sőt kiváltképpen való ajándék, merthogy
szeretet-gyermekségről van szó. És éppen ezért életet jelent. Krisztusi,
bibliai értelemben ez a gyermekség életet jelent. Amikor a Bibliában ez a szó
elhangzik, hogy „éljetek”, akkor persze nem egyszerűen valami fajta
biológia, vegetatív történésről, megállapításáról van szó, hanem egy
lehetőségről, egy létmódról. Így lehet élni, de így lehet csak élni,
így lehet élnetek.
Másrészt azért jó dolog ez a gyermekség, mert az
ige szerint az ilyen életnek illata van. Mégpedig Istennek kedves illata. Tehát
vonzó és tápláló, mint a hársfa virága a méhek számára. Ez a kifejezés
visszautal az Ószövetség lapjaira, ezeket is mostanában olvashattuk az
igekalauz alapján, az illatáldozat szentségére és fontosságára. A szeretetnek
igazából illata van, duftja van, a léleknek egyfajta higiénés lehetőségét
adja meg.
Ilyenkor mindig eszembe jut az az idős,
kedves barátunk, egy papné, aki amikor elment a kórházba, éppen szintén súlyos
állapotban lévő betegek közé, azok úgy nyilatkoztak az egy hét után, hogy
az életük legszebb hete volt. Hát a szeretetnek, a szolgálatnak igenis illata
van, jó híre van.
Persze ritka madár ez a szeretet, mert bár vágyunk
rá, de azért félünk is tőle. Jó lenne kapni ilyen módon, de nagyon nehéz
ezt a fajta szeretetet adni. De akkor jó illatú ez a szeretet, hogy ha Krisztus
megéléséből, miméziséből, ebből a fajta megéléséből
származik. Nem a sajátunkról beszélünk tehát, nem arról a szeretetről, ami
az önszereteten túl még valahogyan megmaradt, hanem arról a szeretetről,
amelyet mi tízezer tálentum mértékben kapunk, és olyan nehezen tudjuk akár csak
száz dénár mértékéig is továbbadni, ahogy a mai textusban is hallhattuk. Mert
Isten az ő Fiában magát áldozatul adta, nekünk csak erre az áldozatra,
hálaáldozatos válaszként kellene továbbosztanunk a szeretetet.
Nagy üzenet és nagy mértékegység ez ebben a
világban, ahol az az uralkodó tézis, hogy mi az vajon ami nekem jár, mivel
tartoznak nekem, és nem az, hogy mit adhatok másoknak. Persze nem csak anyagi
kintlevőségeink vannak, hanem lelki kintlevőségeink is nagyon nagy
számban. Komoly adósok vagyunk. Ezt az adást kellene megtanulnunk, és ezt
ebből az adásból, melyet nekünk az Úr az ő kegyelméből adott,
ezt kellene továbbadnunk.
Hiszen adjuk meg a császárnak ami a császáré, és
az Istennek ami az Istené. De adjuk meg, ami az Istené. Ennek az igeszakasznak
az a jó magyarázata, hogy ha a hangsúly a második tagmondaton van.
Ez a szeretet pedig, és ez talán az egyik
legnehezebb, olyannyira mindenkinek szól, hogy még nekünk is. De hogyha tudjuk,
akkor tudjuk ezt továbbadni mindenkinek. Mindenkinek, azoknak is, akik
legmegtörtebb ábrázatúak, legmegtörtebb életűek, akik szegények, vagy akik
elviselhetetlenek. Ez az első tehát, a szeretet-gyermekség mutatója,
amellyel magunkat mérhetjük.
A második pedig így szól: „legyetek szentek”. Nem
egyszerű szó ez sem önmagában. Főleg akik művészet iránt is
érdeklődő emberként az ikonfestészetre gondolnak, felakadt szemű
szép szentekre. A szent nem ez. A szent nem valami elkülönült, nem valami
megemelt antropológiai kategória, ami csak a csodagyártóknak van fenntartva,
hanem a szentek mi lehetünk. A szent az, aki Istenre nézve és Istenből él.
A tőle kapott javakból él. Erre törekszik, ez a horizontja, ez a tiszta szándéka.
Az Isten követés a vezérelve az életének.
Erre vonatkozóan három megállapítást tesz a mai
igénk, a szentté lételre vonatkozólag, az első a paráznaság, a második a
nyerészkedés, a harmadik pedig a beszéd. A beszéd világa. Az első
kettőről csak röviden. Paráznaság és nyerészkedés ugye saját
kielégülésre, magamnak gyűjtésre és gyönyörűségre vonatkozik,
melyből mindenképpen hiányzik a másik. Hiányzik a másik és ennek
következtében hiányzik szükségszerűképpen Isten is. Függetlenül a másiktól
történik. Elszemélytelenedett és elszemélytelenítő módon. A másik személye
tehát csak eszköz ebben az egészben, tehát lefokozzuk, degradáljuk a másikat.
Éppen ellenkezője tehát ez a Jézustól
tanultaknak, hiszen nincsen benne semmi abból az áldozatból, amiről már
szóltunk. Pedig a ráfelelő szeretet az mindig hálaáldozat Krisztus
áldozatára. Sehonnan máshonnan meg nem érthető, mint ebből a velünk
közölt kegyelmi üdvtörténetből.
És a szentté létel, vagy szentté válás harmadik
ilyen fontos minősítője a beszéd. Talán nem eléggé foglalkozunk
ezzel, de nagyon is fontos, hiszen ezen a módon érintkezünk leginkább
egymással. És amikor a beszédről szól itt az ige, akkor leginkább egy
beszédmódról mint létmódról beszél. Beszéd-aktusról, amely cselekszik. Mert
amikor mi beszélünk, akkor mi cselekszünk egymással. És itt egy ellentétpárt
mutat fel: az ostoba beszéd, a kétértelmű beszéd, a fecsegéssel szemben
jelenik meg a hálaáldozatnak, a háládatosságnak a beszédmódja.
Sőt itt egy olyen ige van, amelyik, hogyha
egészen pontosan akarnánk lefordítani, akkor valami olyasmi lenne, mint
sikamlós fecsegés. Ahol semmi sem pontos, semmi sem szilárd, hanem minden
elcsúszik, minden kétértelmű, éppen ezért igen komoly veszély. Ez nagy
divat manapság, sokaknak a beszédmódja ez. Tulajdonképpen egy ilyen nagy
mainstream, egy nagy fővonala ez a mai világnak, hogy így beszélünk. De ez
nem jól van így, mert ami a kabaréban jól áll, az az emberek közötti
beszélgetésben nem jó, mert kárt és ártalmat okoz.
Könnyű, következmények nélküli beszéd, üres
fecsegés vagy duma, így is mondhatnánk pestiesen, és hogyha ezt még egy kicsit
továbbragoznánk, akkor azt is mondhatjuk, hogy ne éljünk úgy, mint a duma
dumája. A duma esetében például itt most az orosz parlamentre gondolunk, amikor
a politikai szféra egyszerűen csak fecseg, sikamlós, kétértelmű
beszédeket mond, ahelyett, hogy pontos lenne és építő.
Jakab beszél a nyelv bűneiről, és azt
állapítja meg, hogy az egyik legkisebb testrészünk, amivel azonban a legnagyobb
károkat tudjuk okozni. Éppen ezért tökéletes ember az, aki képes azt
megfékezni. Itt egy szójáték szerepel egyébként, eutrapelia az egyik szó, ez a
fecsegés, sikamlós fecsegés. A másik pedig az eucharistia, a hálaadásnak a
nyelve. És a mai napon milyen fontos, hogy az eucharistia ünnepe is van ebben a
gyülekezetben. De – és ez a legfontosabb, hogy - létezik az eucharistia beszédmódja.
Létezik a hálaadásnak a cselekvése. Ez a nyelv is cselekszik, csak nem rombol,
hanem épít.
Akinek a hálaadása beszédaktusa, annak nem
tűz, hanem panacea, egyfajta csodagyógyszer a nyelve, a beszédmódja. Mert
gyógyít, és az minden bajra jó gyógyír lehet.
Lássuk át, nézzük meg, mérjük magunkat, ezek
nagyon jó mutatók. Szembesüljünk vele, milyen a mi nyelvünk. Mennyire az
előbbi és mennyire az utóbbi.
És a harmadik és végső fontos mutató arra
vonatkozólag, hogy Krisztus követésünk milyen, az pedig így szól: „legyetek a
világosság gyermekei”, és a legutolsó mondatában az igeszakasznak: „ragyogjon
fel neked a Krisztus”. És benned a Krisztus.
A keresztyén ember identitása, közösségi
önazonossága az a világosság, amelyet ő is kap. Amelyet ő is elnyert
Krisztusban, aki a világosság. Sőt a világ világossága. És Pál nem akar
tudni, nem is tud máshova visszajutni, mint Krisztushoz.
Tudjuk, hogy a depresszív ember, a depresszív
hangulatoktól szenvedő önkéntelenül elsötétít, behúzza a függönyöket,
ezáltal bezár és kizár. De ugyanígy vannak a hitben depresszívek,
visszalépők is, ők is így tesznek, bezárnak egy kicsit és kizárnak.
Geothe talán nem véletlenül mondta a halálos
ágyán, hogy „több fényt”, de hát ez a Példabeszédek könyvében is nagyon szépen
kifejeződik: „Az igazak ösvénye olyan, mint a felragyogó világosság, mely
egyre világosabb lesz délig”. Ilyen az Isten világossága bennünk is.
És az Úr angyala, ahogy az Apostolok cselekedeteiről
írott könyvben is olvashatjuk, odalépett Péterhez, és azonnal világosság
támadott Péterben is.
Teréz anya, amikor átvette a béke Nobel-díjat,
akkor egy nagyon egyszerű üzenete volt csak az egész világ felé: „élj úgy,
hogy legyél Isten kedvességének élő kifejezése”. Hiszen „ti vagytok a
világ világossága” – mondja a hegyi beszéd.
Az a világosság, ahol jó tájékozódni azoknak akik
eltévednek. Ahol megfelelő léptékeket lehet találni azoknak, akik nem
találják a léptékeket. És ahol árnyéka is van a tetteinknek, a tárgyaknak és az
értékeknek. De a világosság az, ahol megszűnik a félelem is.
Ragyogjon fel benned és neked a Krisztus. És az
ilyen életű emberek azok igazi kis angyalok. Ők az angyalok, a
szentek.
Nekem a múlt héten volt módomban, hogy egy ilyen megtestesült
angyallal utazzak két órán keresztül. És az a két óra egy igazi töltekezés
volt, egy minden szempontból iránymutató, élményszerű együttlét. Mert az a
nyelv, amelyiket használt az én utastársam, az egy ilyen nyelv volt. Egy panacea
volt. Egy csodagyógyszer, mert Istentől jött.
Kedves testvérek, három indikátor, három mutató
arra nézve, hogy hogyan és milyen módon lehetünk Krisztus követői. Ezek
mértékei lehetnek a mi életünknek is. A mi Krisztus követésünknek, a mi Imitatio
Christinknek. Ha ezeket választjuk, és ezeken mérjük magunkat, akkor pontosan
jól tudhatjuk, hogy hol tartunk. És ez fontos a bűnbánati időszakban.
Ezek ugyanis a Szentírásnak a mutatói. A szentté válásnak a mutatói.
Vagy az eltávolodás mérésének a lehetőségét
adják. Ha ezekben fogyatkozás van, akkor viszont szintén nagyon jó, mert akkor
tudjuk, hogy Isten reparációjára, kisegítésére, továbbsegítésére van
szükségünk.
Három ilyen mutatót adott nekünk a mai ige,
amelyet érdemes és lehet alkalmazni. A jó mutatókhoz pedig jó módszert is:
kövessétek a Krisztust. Ebből indul az egész szakasz, és ebből indul
az egész életünk is. És így megyünk az úrvacsora felé is.
Jó utat! Ámen